МОДЕЛЬ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТРАНСПОРТНОГО ЗАТОРУ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ЧАСУ ЙОГО ПОДОЛАННЯ
Анотація
Щороку проблеми моделювання транспортних потоків стають все більш актуальними, оскільки пов’язані з неухильним зростанням кількості транспортних засобів на дорогах. Метою роботи є розробка моделі, за допомогою якої можна визначати час, за який транспортний засіб, що потрапляє до мережі, на ділянці якої виникла перешкода, покине зону затору. При цьому зазначеною перешкодою може бути аварійний транспортний засіб, що вимушений зупинитись на смузі руху або пошкодження дорожнього покриття. Внаслідок чого із часом і виникають довгі транспортні черги, при чому дану зону затору є можливість об’їжджати через зустрічну смугу, але для цього необхідно пропускати зустрічний транспортний потік. При моделюванні використовувався дискретний підхід, при якому транспортна мережа представляє собою сукупність послідовних клітинок, кожна з яких може бути заповнена, якщо в ній знаходиться транспортний засіб, та вільною, якщо автомобіля в ній немає, що графічно пояснюється зафарбованістю клітинки. Для спрощення було припущено, що транспортний потік рухається групами окремих автомобілів. Модель визначення часу будується поетапно індуктивним методом, спочатку виводячи залежність для першого автомобіля першої групи, потім для
всіх наступних автомобілів цієї групи. Далі виводяться аналогічні залежності для автомобілів другої та всіх наступних груп. Параметрами моделі є довжини груп автомобілів в прямому та зворотному напрямках, відстані між групами, розміри клітинок, час, за який один автомобіль переміщується в наступну клітинку. На практиці отримані залежності можна використовувати для визначення часу подолання зони затору, для чого необхідно встановити до якої групи відносяться певний автомобіль і яким за порядковим номером він є в цій групі, після чого застосувати відповідну залежність. Отримавши значення часу його доцільно порівняти із часом руху альтернативним шляхом та обрати найбільш швидкий маршрут до місця призначення, що особливо важливим є для автомобілів спеціального призначення (швидка допомога, поліція, пожежна безпека та ін.).
Ключові слова: транспортний потік, затор, групи, клітинкова модель.
Повний текст:
PDFПосилання
Бабков В. Ф., Андреев О. В. Проектирование автомобильных дорог. Ч. П: Учебник для вузов по специальностям «Автомобильные дороги» и «Мосты и тоннели». — М.: Транспорт, 1979, 407 с.
Врубель Ю. А. Разработка программного комплекса по расчету потерь на локальном перекрёстке со светофорным регулированием / Ю. А. Врубель. Д.В. Капский, В.В. Мочалов // Наука – образованию, производству, экономике: материалы Восьмой междунар. науч.-техн. конф. : в 4 т. / Белорус. нац. техн. ун-т. – Минск, 2010. – Т.3. – С. 90-91.
Капский Д. В. Очаговый анализ аварийности – основа аудита безопасности дорожного движения / Д. В. Капский // Организация и безопасность дорожного движения в крупных городах : сб. докл. девятой междунар. научн.-практ. конф., Санкт-Петербург, 23-24 сент. 2010 г. / СПбГАСУ . – СПб., 2010. – С. 498-503.
Любий Є.В. Транспортне планування міст: сучасні інструменти транспортного моделювання автотранспортних систем / Є.В. Любий, Н.В. Пономарьова, О.С. Чернишова // Комунальне господарство міст. – Х.: ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2016. – Вип. 128. – С. 76-82.
Славич В.П., Клеймьонов А.Г. Модель визначення довжини черги транспортних засобів при виникненні перешкоди на смузі руху // Вісник ХНТУ. – Херсон, 2016. - №2(57). – С. 188 – 193.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.