ОЦІНЮВАННЯ АНТИКРИЗОВОЇ СТІЙКОСТІ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА ЩОДО ДІЙ КОНКУРЕНТІВ

Юлія Олександрівна Джерелюк

Анотація


У статті проаналізовано наукові підходи щодо визначення сутності поняття «стійкість підприємства». Теоретичне узагальнення тлумачень та трактувань поняття «стійкість підприємства» дало змогу відокремити наступні підходи до його визначення, а саме: через  комплекс властивостей діяльності підприємства;  підходи, що  розглядають  стійкість як стан рівноваги або здатність підприємства повертатись до нього; підходи, що розглядають стійкість як здатність підприємства зберігати (стан, параметри, компоненти, цілісність) або адаптуватися до змін; як здатність підприємства розвиватися та підходи до трактування цього поняття як здатності відроджувати. На основі критичного аналізу запропоновано авторське бачення поняття «стійкість підприємства». Поряд з поглибленням сутнісного наповнення категорії «стійкість підприємства», уточнено сутність поняття «антикризова стійкість підприємства» як комплексної характеристики діяльності підприємства, яка, відображає здатність підприємства зберігати у довгостроковому періоді поступове покращення конкурентних позицій на ринку під дією сукупності екзогенних та ендогенних чинників виникнення кризи в умовах конкурентного середовища. Обґрунтовано авторський підхід до тлумачення поняття «антикризова стійкість підприємства щодо дій конкурентів». Запропоновано систему показників оцінювання зовнішньої антикризової стійкості туристичного підприємства, яка всебічно характеризує рівень забезпечення складових (антикризова стійкість щодо дій конкурентів, підприємств-партнерів, попиту на продукцію), застосування якої дає змогу проводити порівняння з підприємствами-конкурентами для визначення пріоритетних напрямів та розробки управлінських заходів із підвищення її рівня. Наведено підсумкову оцінку рівня складових забезпечення антикризової стійкості туристичних підприємствах щодо дій конкурентів. Зазначено, що при побудові аналітичної шкали ідентифікації рівнів складових забезпечення антикризової стійкості туристичних підприємств щодо дій конкурентів доцільно врахувати числові  характеристики: середнє вибіркове та середньоквадратичне відхилення, що дозволить робити аргументовані висновки щодо ступеня проблемності ситуації та позиціонування підприємства на аналітичній шкалі рівнів забезпечення складових зовнішньої антикризової стійкості у широкому часовому діапазоні. Наведено динаміку інтегральних показників рівня антикризової стійкості туристичних підприємств щодо дій конкурентів.

Ключові слова: стійкість підприємства, антикризова стійкість, антикризова стійкість підприємства щодо дій конкурентів,  туристичне підприємство, система показників, оцінка.


Повний текст:

232-240 PDF

Посилання


Антикризове фінансове управління в системі суб’єктів економічної діяльності: методи та інструменти оцінювання: монографія / В. В. Коваленко, М. В. Суганяка, В. І. Фучеджи. ‒ Одеса : ОНЕУ, 2013. – 381 с.

Большой экономический словарь / [под. ред. А. Н. Азрилиана]. – М. : Институт новой экономики, 1997. – 864 с.

Іванов В. Л. Управління економічною стійкістю промислових підприємств (на прикладі підприємств машинобудівного комплексу) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук. : спец. 08.00.04 / В. Л. Іванов. – Луганськ, 2010. – 20 с.

Локтионов М. Теория и практика антикризисного управления / М. Локтионов, А. Зуб. – М. : Генезис, 2005. – 576 с.

Маслак О. І. Економічна сутність категорії «Стратегічна стійкість підприємства» / О. І. Маслак // Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». – 2013. – №5. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua.

Погорєлов Ю. С. Категорія розвитку та її експлейнарний базис / Ю. С. Погорєлов // Теоретичні та прикладні питання економіки. – 2012. – Вип. 27. – Т. 1. – С. 30-34.

Пустуев А. Л. Экономический механизм устойчивости в системе управления АПК / А. Л. Пустуев, Ф. А. Степанов // Аграрный вестник Урала. – 2008. – № 12. – С. 31-32.

Рачек Л. Р. Управление конкурентной устойчивостью предприятий машиностроения на основе добавленной ценности : автореф. дис. на соискание науч. степени канд. экон. наук. : спец. 08.00.05 / Л. Р. Рачек. – Краснодар, 2009. – 20 с.

Рогова В. А. Концепция и этапы управления антикризисной устойчивостью организаций / В. А. Рогова // Вестник ЮРГТУ (НПИ). – 2012. – № 1.– C. 51–55.

Словник української мови / Академія наук Української РСР. Ін-т мов-ва ім. О. О. Потебні [ред.: І. С. Назарова, О. П. Петровська, Л. Г. Скрипник, Л. А. Юрчук]. − К. : Наукова думка, 1978. − Т. IX. – 853 c.

Урывская Л. В. Повышение антикризисной устойчивости сельскохозяйственных предприятий в системе государственного регулирования АПК : автореф. дисс. на соискание наук. степени канд. экон. наук : спец. 08.00.05 / Л. В. Урывская. – М., 2010. – 20 с.

Шароватов С. В. Проблема оценки конкурентной устойчивости машиностроительных предприятий / С. В. Шароватов // Сборник научных трудов «Менеджмент, финансы, маркетинг инновационных разработок в промышленности», посвященный 80-летию МАТИ, М. : МАТИ- РГТУ , 2012. – С. 123–132.

Яременко О. Ф. Теоретичні аспекти формування конкурентної стійкості підприємств / О. Ф. Яременко // Вісник Хмельницького національного університету. – 2009. – № 5. – Т. 2. – С. 129–131.

Ячменьова В. М. Стійкість діяльності промислових підприємств: [монографія] / В. М. Ячменьова. – Сімферополь : АРИАЛ, 2010. – 470 с.

Яценко Б. І. Управління конкурентною стійкістю промислових підприємств: теоретичний аспект / Б. І. Яценко // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. – 2014. – № 5 (67). – С. 100–106.

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2020.3.30


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.