ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ СПІЛКУВАННЯ ЯК ФАКТОР ВЗАЄМОДІЇ З УЧНЯМИ (СТУДЕНТАМИ)
Анотація
У даній статті обговорюється педагогічне спілкування як спосіб реалізації змісту, методів і прийомів педагогічних впливів, спрямованих на формування особистості учня та студента, місце та роль педагогічного спілкування з учнями та студентами. Проаналізовано різні аспекти, чинники, компоненти та функції спілкування, зокрема інформаційна, духовна, ціннісно-орієнтаційна, спонукальна та соціальна цілі педагогічного спілкування. Розглянуто основні правила, яких повинен дотримуватися педагог у спілкуванні з учнями, студентами. У роботі обговорюється місце і роль спілкування в педагогічній діяльності вчителя, аналізуються різні стилі і рівні його спілкування, розглядається вплив особистості вчителя на його творчий потенціал та педагогічне спілкування, причому увага зосереджена на тому, що спілкування з викладачем формує духовний світ учня та студента, презентує модель їхньої професійної поведінки, є сферою реалізації викладачем своїх сутнісних сил через процес персоналізації. Визначено, що професійне педагогічне спілкування є основою науково-педагогічної діяльності викладача вищої школи та є одним із найголовніших аспектів професіоналізму і педагогічної майстерності викладача, а всі основні форми організації навчального процесу, виховна робота та науково-методична діяльність пройняті цим складним і багатофункціональним соціально-психологічним явищем. Обґрунтовано, що педагогічне спілкування сприяє формуванню «Я-концепції» учня, студента, формує його самооцінку та впливає на особистісне зростання в навчально-професійній діяльності, оскільки саме через спілкування з вчителем (викладачем) в учнів (студентів) виникає мотив самоосвіти і професійного самовиховання, бажання приймати участь у науково-дослідній роботі; під час педагогічного спілкування узгоджуються цілі вчителя (викладача) й учнів (студентів) та виникає між ними зворотній зв’язок.
Ключові слова: спілкування, педагогічне спілкування, учні (студенти), суб’єкти педагогічної взаємодії.
Повний текст:
PDFПосилання
Бандурка М. Основи психології і педагогіки: підручник / М. Бандурка, В. Тюріна, О. Федоренко. – Харків, 2003. – 298 с.
Бутенко Н. Ю. Комунікативні процеси у навчанні : підручник / Н. Ю. Бутенко. – К. : КНЕУ, 2004. – 383 с.
Василишин Х. А. Комунікативна компетентність вчителя в роботі з сором’язливими дітьми / Х. А. Василишин // Педагогіка і психологія професійної освіти. – К. : КНЕУ, 2006. – № 2. – 64 с.
Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки : навчальний посібник / О. Вишневський. – К., 2008. – 562 с.
Волкова Н. Педагогіка: посібник / Н. Волкова. – К. : Альма матер, 2003. – 486 с.
Загнітко А. П. Українське ділове мовлення: професійне і непрофесійне спілкування / А. П. Загнітко, І. Г. Данилюк. – Донецьк : ТОВ ВКФ «БАО», 2004. – 480 с.
Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическомобщении / В. А. Кан-Калик. – М. : Просвещение, 1987. – 190 с.
Реан А. Психология и педагогика / А. Реан, Н. Бордовская, С. Розум. – СПб. : Питер, 2008. – 432 с.
Савенкова Л. О. Професійне спілкування майбутніх викладачів як об’єкт психолого-педагогічного управління : монографія / Л. О. Савенкова. – К. : КНЕУ, 2005. – 212 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.